Kirjaudu

Vinkit juoksemisen aloittamiseen talvitauon jälkeen

Lumet sulavat ja lenkkeilykelit sen kun paranevat. Toisaalta kesä on kohta ovella ja tässä vaiheessa monesti viimeistään aloitetaan myös kesäkunnon tavoittelu. Talven tai pidemmän tauon jälkeen kannattaa panostaa muutamaan pääkohtaan lenkkeilyssä, niin innostus säilyy pidempään ja rasitusvammojen todennäköisyys pysyy pienempänä.

  1. Panosta jalkineisiin – hyvät jalkineet tekevät lenkkeilystä mukavampaa ja vältyt todennäköisemmin jalkavaivoilta. Juoksukenkien on hyvä olla oikean kokoiset, keveät ja joustavat. Tarvittaessa myös pohjalliset voivat auttaa. Jalkineet kannattaa myös uusia säännöllisin väliajoin. Pyydä asiantuntijalta apua kenkien valintaan.
  2. Aloita maltilla – tauon jälkeen on hyvä totutella kroppa liikkumiseen. Liikkeelle on hyvä lähteä kävellen ja vähitellen lisätä juoksemisen määrää. Vaikka olisitkin harrastanut liikuntaa, niin jos matalatehoista liikuntaa on tullut harrastettua vähemmän, niin sitäkin paremmalla syyllä kannatta keskittyä ensin peruskunnon luomiseen (eli liikkua niin, että pystyt puhumaan). Lähde liikkeelle maltillisilla lenkeillä. Nosta ensin kertojen määrää ja sitten yksittäisen lenkin pituutta. Muista edetä oman kuntotasosi mukaan. Näin myös rasitusvammojen todennäköisyys pysyy pienempänä – maltti on valttia.
  3. Jos pelkkä lenkkeily tuntuu tylsälle, niin lähde liikkeelle kaverin kanssa tai tee lenkin yhteydessä myös lihaskuntoharjoittelua, askelkyykkyjä, loikkia tai spurtteja (kunhan olet ensin luonut peruskuntoa). Kokeile myös soittolistaa lenkillä (jos lenkkeilet yksin ;)).
  4. Tarkista juoksutekniikka – muista pitää juoksuasento ryhdikkäänä ja käyttää myös käsiä. Pidä hartiat rentoina ja askellus sopivana. Hyvä lihaskunto edesauttaa juoksuasennon pysymistä sopivana, lantio pysyy oikeassa asennossa ja keskikroppakin jaksaa kannatella kehoa.
  5. Aseta itsellesi tavoite ja harjoittele suunnitelmallisesti. Tavoitteiden asettaminen usein motivoi, kunhan tavoitteet ovat realistiset.
  6. Muista juoda riittävästi erityisesti lämpimällä kelillä (tästä ei vielä ole huolta näin huhtikuun alussa). Alle tunnin lenkki normaalisti taittuu ilman juomaa, mutta jos harjoittelet lämpimällä kelillä tai lenkkisi on pidempi, niin matkaan voi ottaa mukaan juotavaa.
  7. Muista lenkkeilyn lisäksi harjoittaa myös muita kunnon alueita – lihasvoimaa, ketteryyttä, tasapainoa ja liikkuvuutta, niin harjoittelu pysyy monipuolisena.

 

Kevät ja kesä ovat parasta aikaa lenkkeillä. Nauti siis lenkkeilystä, pyydä kaveri mukaan ja matka taittuu huomaamatta. Muista harjoitella maltilla ja pitää myös lepopäiviä. Myös ympäristöllä on vaikutusta. Vaihtelu virkistää, joten kokeile erilaisia reittejä. Enjoy!

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.