Kirjaudu

Treeni & motivaatio: mistä innostusta treeneihin?

Lomat on pidetty ja paluu arkeen on koittanut. Loman jälkeen olisi aika tsempata, mutta mistä motivaatio lähteä liikkeelle? Lisäenergia pimeneviin syksyn iltoihin ei olisi pahitteeksi – tarvitaan siis motivaatiota.

Motivaatio on monitahoinen asia ja sitä voi tarkastella monelta kantilta. Aivotutkimuksessa on löydetty aivojen takaosasta alue, jonka ajatellaan kontrolloivan myös motivaatiota tai innostusta. Keinoja tuon alueen stimulointiin ei vielä ole, mutta voimme pyrkiä silti sitä aktivoimaan.

Seuraavassa keskitytään kuitenkin enemmän perinteisempiin ja hyväksi havaittuihin keinoihin:

Mieti tavoitteet ja lähde niistä liikkeelle

Omat tavoitteet on hyvä kirkastaa ensimmäisenä, sillä ihminen on luontaisesti taipuvainen menemään kohti tavoitteita. Tätä ei välttämättä tule edes ajatelleeksi, mutta kun asiaa tarkemmin ajattelee, niin näinhän se on! Miksi löhöilet sohvalla? Ehkä haluat hieman hengähtää tai levähtää päivän päätteeksi. Tai miksi syöt? Luultavasti siksi, että elimistö tarvitsee energiaa hengissä pysymiseen ja toisaalta tällöin on myös energiaa tehdä asioita paremmin. Syitä syödä on toki muitakin (kuten itsensä palkitseminen), mutta tässä kohtaa ei mennä niihin sen enempää.

Tavoitteiden asettamisessa kannattaa miettiä realistisia tavoitteita ja paloitella tavoite välitavoitteisiin, jolloin ne eivät tunnu niin kaukaisilta.

Kun myös seuraat tavoitteitasi, tiedät olevasi oikealla polulla tai tarvittaessa voit tehdä korjaavia toimia. Mieti mahdollisimman konkreettiset tavoitteet, joita voi seurata ja mitata, kirjaa ne ylös ja liimaa ne vaikka jääkaapin oveen. Näin ne pysyvät muistissa.

Muista, että pienetkin teot vievät kohti tavoitteita! Pienikin lenkki tai valinta on parempi kuin ei olleenkaan!

***

Löydä sisäinen motivaatio

Kun olet miettinyt tavoitteita, mieti myös MIKSI haluat muutosta. Tämä on tärkeä kysymys, jota ei kannata sivuuttaa.

Mikä muuttuu, kun saavutat tavoitteesi? Kysy itseltäsi miksi mahdollisimman usein, jotta pääset motivoivien tekijöiden juurisyihin kiinni.

Miksi haluat pudottaa esimerkiksi painoa? Löytyykö syy siitä, että haluat esimerkiksi jaksaa leikkiä tai tehdä asioita lasten kanssa, haluat jaksaa tehdä muita asioita tai kenties parantaa terveyttä? Nämä ovat myöskin ns. sisäisiä motivaatitekijöitä eli tekijöitä, jotka lähtevät sinusta itsestäsi. Hyvä, jos olet löytänyt sisäisiä motivaatiotekijöitä!

Vai tavoitteletko muutosta sittenkin sen takia, että puoliso haluaa sinun olevan hoikempi? Tai onko syynä joku muu ulkoinen syy eli ns. ulkoinen motivaatiotekijä?

***

Lue myös: Miksi dieetti epäonnistuu ja miten saat aikaan pysyviä muutoksia?

***

On tärkeää, että motivoivat tekijät ovat omiasi eli haluat ne itse saavuttaa. Nämä sisäiset motivaatiotekijät ovat kestävämmällä pohjalla ja niihin myös sitoudutaan enemmän kuin ulkoisiin motivaatiotekijöihin. Siten myöskin tuloksista usein tulee pidempiaikaisia.

Sisäisistä motivaatiotekijöistä kumpuava tekeminen palkitsee jo itsessään, eikä palkinnoksi enää tarvita muita ulkoisia palkintoja. Toisaalta muutos on matka, ja motivaatiotekijätkin voivat matkan varrella muuttua. Ulkoisista motivaatiotekijöistä voi tulla sisäisiä – ja se on toki myös toivottavaa, sillä muutos on silloin todennäköisemmin onnistumisen polulla.

***

Etene positiivisuuden kautta

Positiivisuuden kautta eteneminen lienee selvää, mutta silti niin monesti lähdetään negatiivisuuden tielle… Pienikin liikunta on parempi kuin ei liikuntaa ollenkaan! Pienikin päivittäinen terveellinen ruokavalinta on parempi, kuin ei ollenkaan. Ei kannata siis tavoitella kuuta taivaalta, vaan edetä jalat maassa askel kerrallaan. Joskus valmennuksissa aloitetaan siitä, että laitetaan vain lenkkarit jalkaan ja tehdään 10 minuutin kävely. Seuraavalla kerralla sitten enemmän, askel kerrallaan ja kohta lähtemisestä onkin tullut tapa.

Jotta uusia tapoja voidaan muodostaa, tarvitaan riittävästi toistoja. Tämän jälkeen liikkeelle lähteminen saattaa tapahtua jopa ”autopilotilla”, eli sitä ei välttämättä tule enää edes niin ajatelleeksi tai lähtemistä jopa kaipaa tai muuten alkaa jotain paikkaa kolottamaan tai tuntuu vaan siltä, että pitäisi jo päästä liikkeelle.

Positiivisuuden vastakohtana monesti näkee muutoksia, joissa kielletään itseltä ”kaikki”. En lähde lenkille, jos en jaksa mennä ainakin 5 kilometriä tai lopetan nyt suklaan ja karkin syömisen kokonaan… Kiellot ruokkivat huomion kiinnittämistä vääriin asioihin ja siten kannattaakin pyrkiä löytämään asioista mieluummin positiivisia puolia.

Jos tunnistat itselläsi jonkinlaisia ajatusansoja, niin mieti mihin nämä ajatuksesi tai uskomuksesi perustuvat? Entä ovatko ne totuudenmukaisia tai perustuvatko ne faktoihin?

Positiiviset ihmiset ovat yleensä optimistisempia ja muutoskin vaan monesti alkaa sujumaan helpommin. On useammissa tutkimuksissakin todettu, että optimistiset ihmiset monesti pärjäävät paremmin. Kannattaa siis kokeilla positiivisuutta!

***

Muista säännöllisyys

Hyvä kunto ei valitettavasti varastoidu. Toisaalta kuntoa saa kohennettua aika nopeastikin, kun lähtee liikkeelle. Säännöllisyys on kuitenkin avain muutokseen.

Joskus ei yksinkertaisesti vain huvita. Silloin kannattaa muistaa, että jo pienikin lenkki tai ulkoilu voi lisätä energiaa ja jaksamista. Kannattaa siis pitää kynnys matalana. Sama pätee myös ruokavalintoihin. Toisaalta silloin kun ei yksinkertaisesti vain huvita, kannattaa myös miettiä tavoitteita ja sitä, että miksi muutosta pyrkii tekemään tai miksi esimerkiksi liikunta voisi olla hyödyksi.

Joskus sohvan pohjalta kannattaa kaivautua, vaikkei niin huvittaisikaan. Yksi tai kaksi taukopäivää ei haittaa, mutta jos ei edelleenkään huvita, niin joskus kannattaa kuitenkin silti lähteä liikkeelle. Jos/kun huomaat hyötyjä esimerkiksi liikunnasta, kannustaa se ehkä myöskin jatkamaan ja lähtemään liikkeelle toisellakin kertaa? Toisaalta jatkuva innostumattomuus saattaa myös kieliä jostain muista syistä. Siltikin liikunta monesti auttaa ja toimii lääkkeenä. 😉

Itsekuria on helppo monesti syyttää, jos muutosta ei jaksakaan toteuttaa kauaa. Siitä harvemmin on kuitenkaan muutos kiinni, vaan ennemminkin metodeista, joita toteutetaan.

Jos lähdetään aiemmin suositulle kaalisoppadieetille, niin muutos on radikaali, jos yrität syödä kaalisoppaa yllin kyllin. Kukaan ei jaksa syödä kaalisoppaa loputtomiin ja siten yritys lopahtaa jossain kohtaa. Eikä ihme, koska muutos on liian suuri eikä sitä jaksa noudattaa loppuelämää. Kannattaa sen sijaan valita realistisempi tavoite ja metodit muutoksen toteutukseen. Tällöin itse muutoskin tuntuu mukavammalle.

***

Motivaatio elää muutosmatkalla

Tarve muutokselle herää meillä eri tavoin. Alkusysäyksenä voi olla esimerkiksi terveystarkastus, jossa todetaan kohonnut verenpaine ja verensokeri. Tällöin aletaan miettimään terveyttä ja sairauksien ennaltaehkäisyä. Toisaalta kun suosikkivaatteet eivät sovikaan enää päälle, saattaa myös tulla tarve tehdä jotain.

Tällainen impulssi on hyvä ensimmäinen askel kohti muutosta. Tällöin kannattaakin alkaa miettimään omia tavoitteita ja motivaatiota. Kun matkalle lähdetään, tulee vastoinkäymisiä aina. Näistä vastoinkäymisistä kannattaa ottaa opiksi ja jatkaa matkaa. Jos tänään ei vaan huvita lähteä lenkille, niin olkoon sitten niin. Huomenna on uusi päivä. Hyvin alkanutta matkaa ei siis kannata keskeyttää vastoinkäymisen kohdalla.

Itselle kannattaa olla armollinen ja lähestyä siis asioita positiivisuuden kautta.

Kun lähdemme liikkeelle tai kohti muutosta, yleensä tulokset motivoivat jo itsessään. Kun alussa lähtee liikkeelle (huvitti tai ei), viimeistään kun tuloksia alkaa syntymään, lisää se motivaatiota jatkaa muutosta.

Jos siis sohvalta kampeaa ylös ja tekee niin muutaman kerran, ehkä havaitsetkin asiassa jotain hyviä puolia? Lisää energisyyttä, vyötärönympärys lähtee pienenemään tms.

Toisaalta jos tuloksia ei tule, voi se laskea motivaatiota jatkaa tekemistä. Tällöin onkin hyvä palata peruskysymysten äärelle, tarkastella myös muutoksen metodeja ja mahdollisia muita syitä.

Muutos on matka ja motivaatio kehittyy muutoksen myötä. Matka on moninainen ja se vaatii usein pohdintaa ja työstämistä – itse, kaverin kanssa tai valmentajan tuella.

***

Aloita jo tänään, kun motivaatio on korkealla

Meillä ihmisillä on taipumus aina lykätä asioita. Aloitan sitten ensi viikolla, ensi vuonna jne. Mitä jos kuitenkin aloittaisit jo tänään?

Todennäköisesti olet jo kohdannut jonkin impulssin, joka on sinut saanut miettimään muutosta tai että liikkeelle pitäisi esimerkiksi lähteä. Miksi siis et aloittaisi jo tänään? Pienikin 10 minuutin lenkki on parempi kuin ei ollenkaan. Ensi kerralla voi sitten tehdä vaikkapa 15 minuutin lenkin.

Vaikka hyvin suunniteltu onkin puoliksi tehty, niin joskus on vain aloitettava. Kyllä se sitten siitä lähtee, kun uskoo tekemiseen ja muistaa säännöllisyyden ja positiivisuuden matkalla! 🙂

P.S. Jos kaipaat tukea muutosmatkallasi ja haluat varmistua, että muutos lähtee oikeille raiteille, niin tutustu Kevyempi Olo -valmennuksiin.

09/09/2020

0 responses on "Treeni & motivaatio: mistä innostusta treeneihin?"

Leave a Message

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Copyright 2017-2020 Kevyempi Olo. Kaikki oikeudet pidätetään.