Kirjaudu

Tehokas etätyö ja ajanhallinta – 10 vinkkiä miten saat aikaiseksi enemmän

Etätyö on entistä suositumpaa. Erityisesti tietotyöntekijät ovat aiemminkin tehneet töitä kotoa, mutta nyt viimeistään on se löydetty työskentelykeinona myös laajemmin. Etätyö on monessa työssä mahdollista, mutta toki ei aina. Lisäksi toiset työtehtävät sopivat paremmin etätöinä hoidettaviksi kuin toiset. Tehokas ajankäyttö on yksi haaste, jota etätyöhön usein liitetään. Joskus ihmiset kokevat, että he eivät saa kotona aikaiseksi riittävästi tai että työskentelytapoja pitäisi vähän tehostaa.

Etätyö on yksi työskentelykeino muiden joukossa. Siinä on myös paljon hyviä puolia: työmatkan aikaa säästyy ja parhaimmillaan aikaa jää paremmin muuhunkin elämään. Olemme yksilöitä ja toisille etätyö sopii hyvin, toisille vaatii totuttelua, jotta oikeasti saisi asioita aikaan. Miten sitten työskennellä enemmän jopa vähemmällä?

1. Aloita itsestäsi ja tavoitteistasi

Mieti omaa tilannettasi ja tavoitteitasi. Miksi haluat muutosta? Millainen nykytilanteesi on ja miksi kaipaat muutosta? Etätyö on yksi työskentelytapa muiden joukossa, mutta nämä tavoitteet on hyvä määritellä muutenkin itselle.

2. Tunnista aikasyöpöt

Kun olet miettinyt nykytilannetta, niin listaa asiat, joihin aikasi kuluu päivittäin. Käytä apuna tarvittaessa kalenteria ja seuraa ajankäyttöäsi esimerkiksi viikon ajan. Tunnista aikasyöpöt kuten somen käyttö.

3. Priorisoi ja vähennä turhaa tekemistä

Ehkä sinullakin tekemistä olisi enemmän kuin on mahdollista tehdä? Tällöin asioiden tärkeysjärjestykseen laittaminen ja priorisointi on tärkeää. Keskity siihen, mikä tuo sinulle eniten lisäarvoa. Jos olet yrittäjä, niin keskity niihin asioihin, jotka tuovat sinulle myyntiä tai euroja. Jos olet yrityselämässä työntekijä, mikä edistää menestymistäsi tehtävässä? Pyri vähentämään turhaa tekemistä.

4. Pidä huolta hyvinvoinnistasi

Kaikki alkaa sinusta itsestäsi. Pidä itsestäsi huolta, sillä muuten et jaksa tehdä töitäkään. Etätyö on työskentelymuoto, jossa monesti saattaa uppoutua työhön ja menettää ajantajun. Pidä riittävästi taukoja päivän aikana. Nuku riittävästi, syö ja juo säännöllisesti, nouse ylös tuolilta riittävän usein. Käy lenkillä keskellä päivää, niin se tauottaa mukavasti työpäivää.

5. Johda itseäsi

Itsensä johtaminen on taitolaji, mutta siihen voi kehittyä! Aseta tavoitteet, priorisoi, seuraa edistymistäsi ja ajankäyttöä säännöllisesti ja tee muutoksia tarvittaessa. Se on johtamisen muoto siinä missä muidenkin johtaminen.

On hyvä osata johtaa itseään ennen kuin lähtee johtamaan muita. Kyse ei ole rakettitieteestä, vaan asioiden tekemisestä systemaattisesti, kehittäen ja pyrkien parantamaan omia toimintatapoja.

6. Ole johdonmukainen

Jotta asioista muodostuu tapoja, tarvitaan riittävästi toistoja. Ole johdonmukainen ja muistaa tehdä uusia tapojasi joka arkipäivä. Kun toistoja tulee riittävästi, ne myös alkavat sujua pikkuhiljaa automaattisesti. Mutta ilman johdonmukaisuutta et todennäköisesti saavuta tuloksia, muista siis johdonmukaisuus!

7. Eliminoi etätyön häiriötekijät

Kotona on monenlaisia häiriötekijöitä. Lapset saattavat olla päivän kotona, jolloin sinun ehkä tarvitsee seurata heitäkin sivusilmällä. On TV, lehtiä, some ja kaikkea muuta. Pyri eliminoimaan häiriötekijät. Jos mahdollista, eristäydy työhuoneeseen tai muuhun omaan työskentelypaikkaan, jossa voit keskittyä.

8. Pidä työ ja vapaa-aika erillään

Kotona työskenneltäessä työ ja vapaa-aika saattavat mennä sekaisin ja työpäivä voi myös venähtää. Muista rutiinit ja pidä myöskin työ ja vapaa-aika erillään.

Jokainen tarvitsee vapaata aikaa, aikaa perheen ja tuttavien kanssa. Muista siis pitää vapaata. Jos olet yrittäjä, niin ainakin yksi päivä viikossa – eikö joo?

9. Tunnista stressi ajoissa

Työelämä on nykyään usein hektistä ja sen lisäksi perhe-elämä ja muukin elämä saattaa olla kiireistä. Stressi on nykypäivänä valitettavasti yleistä. Stressi aiheuttaa kehossamme usein epämääräisiä oireita ja niitä on joskus vaikea tunnistaa stressiksi. Vatsa on vähän kipeä, päätä särkee, väsyttää, uuvuttaa. Nämä voivat olla merkkejä myös muista vaivoista.

Etätyö on joskus niin intensiivistä, ettei tule välttämättä edes pysähdyttyä riittävästi pitämään taukoja. Pyri tunnistamaan stressin oireet ajoissa ja tekemään korjaavia toimenpiteitä ajoissa, koska silloin niitä on paljon helpompi tehdä. Uniongelmat ovat myös tyypillisiä stressin oireita. Pidä itsestäsi huolta ja hidasta tahtia kun on tarvetta!

10. Luo selkeät etätyön pelisäännöt

Luo selkeät pelisäännöt etätyölle itsellesi ja tarvittaessa muille. Jos olet esimies, luo pelisäännöt myös tiimillesi. Se rakentaa luottamusta ja toisaalta vähentää epämääräisyyttä. Täten kaikki tietävät miten toimitaan.

Tässä oli muutamia vinkkejä parempaan etätyöhön. Vinkkejä on toki paljon enemmänkin. Jos olet kiinnostunut kuulemaan lisää Kevyemmästä Olosta, niin tilaa Kevyempi Olo -uutiskirje ja kuulet hyvinvointiin liittyvistä asioista lisää.

26/06/2020
Copyright 2017-2020 Kevyempi Olo. Kaikki oikeudet pidätetään.