Kirjaudu

Stressi voi vaikeuttaa painonhallintaa ja kunnon kehittymistä

Oletko ehkä yrittänyt pudottaa painoa, kiinteytyä tai parantaa kuntoa, mutta edistystä ei ole tapahtunut? Vaikka ruokavalio ja liikunta ovat ns. kohdallaan, voi syyllinen olla joskus stressi. Stressin oireet on joskus vaikea tunnistaa ja asiaa ei välttämättä tule edes ajatelleeksi.

Stressi on nykypäivän ilmiö ja moni meistä kokee itsensä stressaantuneeksi välillä. Lyhytaikainen stressi kuuluu elämään ja se on normaalia esimerkiksi esiintymistilanteissa. Sen sijaan jos stressi pitkittyy, voi se olla haitaksi terveydelle. Stressi voi olla myös ylipainon, masennuksen tai uupumuksen taustalla.

Stressi määritellään yleensä tilanteeksi, jossa omat voimavarat eivät riitä ympäristön vaatimuksiin nähden. Tai näin ainakin itse koetaan tilanne. Voidaan esimerkiksi kokea, että oma osaaminen tai aika ei riitä kaikkeen tekemiseen työpaikalla tai kotona. Syitä voi olla monia ja ne voivat löytyä niin työpaikalta, perhe-elämästä, vaikeasta elämäntilanteesta tai esimerkiksi taloudellisista haasteista.

***

Stressin oireet – mistä ne tunnistaa?

Stressi on joskus salakavala, sillä sitä voi olla vaikea tunnistaa – varsinkin jos todellisia uniongelmia, uupumusta tai loppuun palamista ei ole ennen kokenut.

Stressin oireet ovat moninaiset ja ne voi helposti myös sekoittaa muihin oireisiin, sillä samoja oireita voi kokea monesta muustakin syystä. Stressi koetaan psyykkisesti, mutta oireet koetaan fyysisesti kuten päänsärkynä, sydämentykytyksinä, vatsavaivoina, flunssakierteenä tai lihasjäykkyytenä.

Tavallista on, että pitkäaikainen stressi aiheuttaa jännittyneisyyttä, ahdistusta, levottomuutta ja usein myös uniongelmia. Pitkään jatkuessaan seurauksena voi olla masennus tai uupumus. Seuraukset voivat näkyä myös esimerkiksi normaalia korkeampana sykkeenä, korkeampana verensokerina tai kohonneena verenpaineena.

Stressi voidaan kokea monella tapaa ja siten oireiden tunnistaminen voikin olla välillä vaikeaa.

***

Stressi ja painonhallinta

Stressihormonit vaikuttavat elimistön toimintaan ja usein myös elämäntapoihin. Jopa huomaamatta tulee ehkä syöty enemmän makeisia, nukuttua huonommin, juotua alkoholia tai liikuttua vähemmän. Tämä taas monesti lisää myös todennäköisyyttä painon nousemiseen ja paino voikin lisääntyä pikkuhiljaa – jopa huomaamatta. Painonhallinnasta tulee siten vaikeampaa ja usein myös väsymys lisääntyy epäterveellisten elämäntapojen seurauksena.

Vaikka söisi ja liikkuisi ns. oikein, voi silti painonhallinta vaikeutua tai tulla jopa mahdottomaksi stressin takia. Jos elimistö on ns. puolustustilassa, ei se toimi optimaalisesti. Hormonitoiminta ei ole normaalia ja elimistö on myös ns. puolustustilassa. Ei siis ihme, jollei paino putoa tai harjoittelu tuntuu entistä työläämmälle.

***

Tilaa myös: Maksuton opas rasvanpolttoon ja kevyempään oloon

***

Hidasta tahtia ja etene askel kerrallaan

Jos elimistö on stressaantunut, on hyvä hidastaa tahtia ja olla itselleen armollinen. Kynttilää ei kannata polttaa kummastakin päästä ja jokaisella elämän osa-alueella.

Jos elämä on stressaantunutta, on hyvä miettiä omia elämäntapoja ja tarkastella niin omaa ruokavaliota kuin liikkumista. Tärkeää olisi myös muistaa pitää riittävästi taukoja päivän aikana, jättää kalenteriin luppoaikaa ja ottaa iisisti.

Helpommin toki sanottu kuin tehty!? Elämäntapojen muuttaminen vaatii aina vaivaa ja niin tässäkin tapauksessa! Edetä kannattaakin askel kerrallaan. Jokainen askel vie eteenpäin ja vaikka joskus tulisikin takapakkia, ei se ole maailmanloppu.

Pyri parantamaan elämäntapoja

Elämäntavoilla voidaan tukea stressistä toipumista. Liikunta, ravitsemus, riittävä lepo ja muut terveelliset elämäntavat tukevat terveyttä.

Rauhallinen, matalatehoinen liikunta auttaa sekä irtaantumaan arjen murheista tai haasteista, mutta pitää yllä myös fyysistä kuntoa. Vaikka sohvan pohjalta ei jaksa tai huvita lähteä minnekään, silti pieni kävelylenkki tai joogatreeni usein piristää – niin fyysisesti kuin henkisesti.

Myös ravitsemukseen on hyvä kiinnittää huomiota – ja varsinkin makeisten, leivosten ja muiden makeisten käyttöön. Sama pätee myös alkoholin käyttöön.

Myös makeisten tai alkoholin käytön syitä on usein hyvä miettiä: onko syynä tilapäinen mieliteko vai halutaanko ehkä palkita itseä tai piristää päivää? Kertaluonteinen makeisten tai alkoholin nauttiminen on elämää, mutta jos käyttö lisääntyy, voi olla hyvä aika tarkastella asiaa.

Usein juomisen tai syömisen syynä voi olla jokin ei-fysiologinen syy. Ei siis välttämättä ole jano tai nälkä, vaan taustalla voi olla jokin muu syy. Tämä voi taas johtaa normaalia epäterveellisempiin elämäntapoihin, jotka lopulta näkyvät vyötäröllä ja väsymyksenä.

Näiden asioiden äärelle kannattaakin siten pysähtyä, koska pitkään jatkuessaan stressi voi hidastaa tai estää omaa painonhallintaa, energisyyttä tai kunnon kehittymistä.

***

Jos kaipaat tukea stressinhallinnassa tai ehkä omaan elämäntilanteeseen sopivaa treeniohjelmaa tai ruokavalion tarkastusta, niin tutustu Kevyempi Olo – valmennuksiin.

18/11/2020

0 responses on "Stressi voi vaikeuttaa painonhallintaa ja kunnon kehittymistä"

Leave a Message

Sähköpostiosoitettasi ei julkaista. Pakolliset kentät on merkitty *

Copyright 2017-2020 Kevyempi Olo. Kaikki oikeudet pidätetään.