Kirjaudu

Palautuminen on jaksamisen ja kunnon kehittymisen perusedellytys

Arjessa on kiireistä ja aika ei meinaa riittää kaikkeen? Tämä on nykypäivänä aika yleistä. Vaikka aika on kortilla, niin omaa aikaa kannattaa silti varata kalenterista, sillä palautuminen on tärkeää monestakin syystä. Mikä palautumisen osalta sitten on tärkeää?

 

1. Sekä henkistä että fyysistä palautumista tarvitaan

Jos elimistö kuormittuu pitkäaikaisesti eikä se kerkeä palautua riittävästi, syntyy kehon epätasapainotila – on kyseessä sitten fyysinen tai henkinen ponnistus. Fyysinen ponnistus voi olla esimerkiksi tiukempi urheilujakso, treeniputki tai matkustelu vaikkapa eri aikavyöhykkeillä. Henkistä ponnistelua taas aiheuttaa esimerkiksi tiukka työputki tai stressaava elämänjakso. Palautuminen niin fyysisesti kuin henkisestikin on joka tapauksessa tärkeää. Uni on hyvinvoinnin lähtökohta – siten riittävästä ja laadukkaasta unesta kannattaakin huolehtia ensimmäisenä. Tämän lisäksi myös muut palautumiskeinot ovat tärkeitä, sillä niin aivot kuin muukin kroppa tarvitsee palautumista.

 

2. Palautumisen puute voi ilmetä monella tapaa

Palautumista voi edistää monellakin tavalla ja se on suotavaa mieluummin etupainotteisesti kuin vasta ongelmien ilmaannuttua. Kiireessä saatamme juosta oravanpyörässä emmekä välttämättä huomaa kehomme merkkejä. Palautumattomuuden merkkejä voivat olla esimerkiksi väsymys tai se, ettei mikään innosta, leposyke on normaalia korkeampi tai sairastellaan jatkuvasti. Toki merkkejä on monia ja syitäkin erilaisiin oireisiin on monia. Palautumisesta kannattaa joka tapauksessa pitää huolta, sillä pitkään jatkuessaan palautumisen puute voi johtaa esimerkiksi ylirasitustilan oireisiin, univaikeuksiin tai keskittymiskyvyn herpaantumiseen. Niitä kukaan ei taas toivo kohtaavansa.

 

3. Ole itsellesi armollinen

On hyvä opetella olemaan itselle myöskin armollinen: jos joku päivä on kiire tai ei vaan huvita, niin maailma ei siihen kaadu! Kaikilla elämän alueilla ei tarvitse olla myöskään samaan aikaan täydellinen! Myöskään kipeänä ei kannata urheilla, sillä silloin saatat tehdä itsellesi jopa enemmän haittaa kuin hyötyä – eikä kipeänä harjoittelu muutenkaan vie sinua kohti tavoitteitasi.

 

4. Kunto kehittyy säännöllisellä harjoittelulla ja riittävästi leväten

Harjoiteltaessa energiavarastot vähenevät, lihakset väsyvät ja kunto itse asiassa laskee tilapäisesti lähtötasoa alemmas. Harjoittelulla on vaikutuksia hermostoon, aineenvaihduntaan ja hormonaalisiin järjestelmiin. Harjoittelun jälkeen palautumisen myötä kuntotaso nousee harjoittelua edeltävää tasoa ylemmäs. Puhutaan myöskin superkompensaatiosta. Riittävästä palautumisesta on tärkeää huolehtia, jotta kunto jatkaa kehittymistään eikä kehity toiseen suuntaan eli lähde laskuun. Myöskin sopiva ravitsemus tukee palautumista ja kunnon kehittymistä.

 

5. Etsi itsellesi parhaat palautumiskeinot

Uni on tärkeää kaikille, mutta sen lisäksi on muitakin palautumiskeinoja. Henkiseen palautumiseen voi auttaa esimerkiksi mikrotauot työpäivän aikana, oman ajan varaaminen kalenterista tai työpuhelimesta irrottautuminen vapaa-ajalla. Palautumiskeino voi olla myös mindfulness, jooga, pilates, metsässä kävely, ompeleminen, remontoiminen, kirjan lukeminen tai jokin muu tapa. Toisaalta fyysisen harjoittelun jälkeen kannattaa huolehtia loppuveryttelystä ja -venyttelystä sekä myöskin sopivasta ravinnosta. Keinoja on monia ja siten myöskin on hyvä etsiä itselle sopivimmat ja mieluisimmat palautumiskeinot – olemmehan yksilöitä.

Aihealue on laaja, mutta näillä vinkeillä pääset alkuun palautumisessa. Jos haluat ymmärtää paremmin oman arkesi kuormitustekijöitä ja palautumista, niin tutustu Firstbeat-hyvinvointianalyysiin. Sen avulla saat havainnollista dataa omasta palautumisestasi ja esimerkiksi siitä miten palauttavaa unesi on. 

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.