Kirjaudu

Miten pudotetaan painoa pysyvästi?

Painonpudotus ja sen jälkeinen painonhallinta on tuttua monelle. Moni meistä on kokeillut jotain dieettiä tai kuuria, mutta jossain kohtaa innostus on lopahtanut ja on huomattu, että kuurin jälkeen tulokset eivät olleetkaan pysyviä. Tämä on aika yleistä – saatetaan jopa elää dieettien kierteessä. Miten sitten saataisiin kestävästi pudotettua painoa?

1. Ajattelutavan muutos

Tutkitusti noin 90% dieeteistä ja kuureista ei tuota pysyviä tuloksia. Haaste ei yleensä ole niinkään siinä, että saadaanko painoa pudotettua vaan itse painonhallintavaiheessa eli miten paino saadaan ylläpidettyä dieetin tai kuurin jälkeen. Syy ei yleensä ole huonossa itsekurissa, jota saatetaan syyttää vaan useamminkin siinä, että on yritetty muuttaa liian montaa asiaa kerrallaan. Toisaalta asiaa on myös paljon tutkittu ja todettu sekin, että tapojen muodostaminen vie aikaa. Dieeteillä ja kuureilla muutetaan yleensä liian montaa asiaa kerrallaan, jolloin niistä on vaikeaa tehdä tapoja. Tapojen muodostamiseen tarvitaan nimittäin toistoja, toistoja ja toistoja. Ihan samalla tavalla kuin opetellaan autolla ajamista tai lumilautailua.

Jos paino on noussut vuosien varrella, on nopea painonpudotus elimistöllekin stressitekijä. Pysyvämpiä tuloksia saadaankin ennemmin pitämällä jäitä hatussa ja pudottamalla painoa maltillisesti – kuten se on monesti kertynytkin. Ensimmäinen kohta muutoksessa onkin ajattelumallin muutos. On myöskin suositeltavaa lähteä edistämään muutosta mieluummin positiivisten kuin negatiivisten asioiden kautta. Sen sijaan, että listaat epäterveellisiä ruokia, joita et saa syödä, niin mitä jos lähtisitkin ensin lisäämään ruokavalioosi hyviä ja terveellisiä asioita?

2. Ravitsemuksen perusteet kuntoon

Muutoksessa kannattaa keskittyä olennaisiin asioihin. Riittävästä ja laadukkaasta unesta kannattaa huolehtia heti alkuunsa. Myös ravitsemuksella on suuri merkitys muutoksessa ja sitä muuttamalla saadaan yleensä tuloksia aikaiseksi. Säännöllinen syöminen, laadukas ruoka ja ruoan määrän tarkistaminen ovat tärkeitä asioita. Jo ihan ravitsemuksen perusteissa on hyvin usein kehitettävää.

On hyvä tiedostaa, että syömiseen liittyy myöskin paljon tiedostettuja ja tiedostamattomia valintoja päivän aikana. Näitä asioita ei välttämättä tulla miettineeksi. Ravitsemus on paljon myöskin tiedostavaa syömistä, itsetuntemusta ja psykologiaa, varsinkin jos syödään vaikkei nälkä olisikaan. Saatamme tehdä päivän aikana valintoja, joita emme tule ajatelleeksi. Saatamme syödä tunteiden heilahdellessa, väsyneenä, kiireisenä tai masentuneena. Kaikki meistä tunnesyö joskus, mutta jos se alkaa haittaamaan elämää tai vyötärölle esimerkiksi kerääntyy ylimääräistä, niin on hyvä aika pysähtyä miettimään asiaa.

3. Arkiliikunnasta ja liikunnan harrastamisesta tehoa muutokseen

Jos takana on taukoa liikkumisesta, kannattaa liikunnan harrastaminen aloittaa maltilla jo senkin takia, että vältyttäisiin rasitusvammoilta. Toinen hyvä syy maltilliseen liikunnan harrastamiseen se, että keho tarvitsee myös lepoa kehittyäkseen. Jos käytät tunnin päivässä liikunnan harrastamiseen, niin jäljelle jää 23 tuntia. Se on aika paljon kokonaisuudesta ja siten arkiliikunnalla ja pienillä päivittäisillä valinnoilla on väliä. Myös liikunnan harrastaminen on suositeltavaa – hyvä kokonaisuus muodostuu lihaskuntoharjoittelusta sekä kestävyysharjoittelusta, toki muita kunnon osa-alueita unohtamatta.

4. Yhteenveto

Jos lopuksi vielä tiivistetään asiaa, niin pysyvässä painonhallinnassa tarvitaan:

  1. Malttia ja hyvää fiilistä
  2. Riittävästi unta ja lepoa
  3. Säännöllistä, laadukasta ja riittävää ravitsemusta
  4. Liikuntaa
  5. Säännöllistä tavoitteiden seurantaa sekä tarvittaessa korjaustoimenpiteiden tekemistä

***

Haluatko varmistua siitä, että harjoittelusi ja ravitsemuksesi tukevat hyvinvointia ja tavoitteisiisi pääsemistä? Kevyempi Olo -starttipaketti auttaa sinut oikeille raiteille muutoksessasi.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.