Kirjaudu

Miksi dieetit epäonnistuvat?

Säännöllisesti lehdissä tai blogeissa kirjoitellaan laihduttamisesta, toinen toistaan paremmista ruoista ja muotidieeteistä. Ei ihme, että monella on pää pyörällä välillä ristiriitaisistakin tiedoista. Siten näkee myös monenlaista laihduttamista, painonpudotusprojektia ja elämäntapamuutosta. Dieetit voivat olla perusteltuja, jos esimerkiksi halutaan sopia tavoitemekkoon tiettynä ajankohtana tai tähdätään urheilukisoihin ja ei haittaa, vaikka tavoiteajankohdan jälkeen palataan jälleen entiselleen. Useimmalle meistä tavoite on kuitenkin kestävä muutos ja tähän tavoitteeseen tähdättäessä dieetti eivät ole monestikaan ensisijainen vaihtoehto. Itse asiassa arviolta noin 90% dieeteistä epäonnistuu ja pudotetut kilot tulevat takaisin, jopa korkojen kera. Tämä on hyvä tiedostaa elämäntapamuutosta suunniteltaessa. Miksi yritykset siis epäonnistuvat niin usein?

 

1. Tavoitellaan liian suuria muutoksia liian nopeasti

Moni meistä on kokeillut kaalisoppadieettiä tai jotain muuta supertuloksia lupaavaa dieettiä. Usein muutokset normaalielämään ovat liian suuria eikä niistä voi pitää kiinni koko loppu elämän. Kuka meistä söisi loppuelämän kaalisoppaa? Sen sijaan pieniä muutoksia kerralla on yleensä helpompi noudattaa – jopa loppuelämän.

Nopea painonpudotus perustuu yleensä nesteiden menetykseen eikä ole kestävää. Dieetit saattavat aiheuttaa myös neste- ja aineenvaihdunnan häiriöitä elimistössä, ne saattavat hidastaa palautumista ja laskea energiatasoa arjessa. On hyvä muistaa, että jo peruselintoimintojen ylläpitoonkin elimistö tarvitsee energiaa, joten energiamääriä ei kannata vähentää liikaa. Monesti itse asiassa syödään jopa liian vähän. Määrän sijaan kannattaa huomio kiinnittää ensin ruoan laatuun.

 

2. Dieetti ei perustu oikeisiin faktoihin

Dieettejä on monenlaisia, mutta moni niistä ei perustu tieteellisiin faktoihin vaan perusteettomiin ruoka-aineiden suosimisiin ja karttamisiin. Tutkimusten mukaan monipuolinen ja laadukas ruokavalio on tärkeä osa painonpudotusta. Usein jo perusasioita, kuten ateriarytmiä ja ruoan laatua, korjaamalla saadaan tuloksia aikaan.

 

3. Äkillinen liikuntamäärien nosto lisää rasitusvammojen todennäköisyyttä

Välillä kuulee dieeteistä, joissa aletaan noudattamaan tiettyä ruokavaliota ja liikuntaa harrastamaton sohvaperuna alkaa urheilemaan jopa 7 päivänä viikossa. Tätä jatkuu viikko, jonka jälkeen ei enää jakseta ja palataan takaisin vanhaan elämään pettyneenä. Eikä ihme. Ensinnäkin tällaisesta supermuutoksesta on vaikeaa pitää kiinni koko loppuelämää – koitetaan tehdä liian montaa muutosta kerralla. Äkillinen liikuntamäärien nosto myös rastittaa lihaksia, niveliä ja yleensäkin kroppaa. Esimerkiksi penikkatauti, akillesjännevaivat ja ylikunto ovat tyypillisiä vaivoja. Varsinkin jos omaa korkean verenpaineen, runsaasti ylimääräisiä kiloja tai jonkin perussairauden, on järkevää muutenkin konsultoida lääkärin kanssa ennen elämäntapamuutoksen aloittamista.

 

4. Repsahduksen tullen ei kannata luovuttaa

Dieeteillä yleensä yritetään muuttaa yleensä liian montaa asiaa kerralla. Jossain vaiheessa koittaa aika, kun tekee mieli herkutella. Tämä on elämää ja herkuttelun (tai ”repsahduksen”) tullen ei kuitenkaan kannata luovuttaa kokonaan. Ota repsahdukset oppimiskokemuksena – ja pyri toimimaan toisin seuraavalla kerralla.

 

5. Vääristynyt kuva elämäntapamuutoksesta

On hyvä muistaa, että media pyrkii myymään lehtiä, tv-ohjelmia ja mainoksia. Liian pliisu tai pieni muutos ei ole kiinnostavaa. Niinpä saatetaan esimerkiksi painonpudotusohjelmassa kertoa mieluummin pikadieettien tuloksista ja jättää vähemmälle tarkastelulle se, että mitä ohjelman jälkeen tapahtuu pidemmällä ajanjaksolla. Monen ihmisen on vaikeaa erotella sitä, että mikä tieto on oikeaa ja mikä ei, mikä on olennaista ja mihin uskoa. Eikä tämä ole ihme, kun tietoa on niin paljon saatavilla.

 

Miten sitten päästään niihin pysyviin muutoksiin? Yksi asia kerrallaan muutoksesta tulee yleensä pysyvämpää ja se myös tuntuu helpommalle ja mielekkäämmälle. Kannattaa kokeilla – varsinkin jos dieetit eivät ole tuoneet sitä suurta ja pysyvää muutosta aiemmin elämään ja tavoitteena on kuitenkin uusi, pysyvä ja terveellinen elämäntapa.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.