Kirjaudu

Mikrotauot päivän aikana edistävät palautumista

Nykyään stressi ja kiire on yhä yleisempää. Stressistä voi taas aiheutua uniongelmia ja uniongelmista väsymystä ja innostuksen puutetta arjessa. Toisaalta stressillä on useita terveydellisiä haittavaikutuksia. Pelkkä illalla rentoutuminen ei välttämättä riitä, jos työpäivä on ollut kiireinen ja stressaava. Valmistautuminen yöuniin alkaakin jo aamusta. Jotta illalla olisi helpompaa palautua kiireisestä päivästä, niin asiaa auttaakin se, että myös päivän aikana pitää lyhyitä mikrotaukoja.

Mikä sitten on mikrotauko? Kyseessä on nimensä mukaisesti lyhyt tauko. Jo muutaman minuutin tauko riittää. Jos olet töissä, niin nouse ylös penkistä ja käy hakemassa hieman vettä, wc:ssä tai kävele muutaman minuutin lenkki – ehkä jopa ulkona. Vaihtoehtoisesti etsi joku toinen keino. Kokeile vaikkapa meditaatioharjoitusta, joogaa tai kuuntele hetki musiikkia silmät kiinni. Palautua voi sekä aktiivisesti (tekemällä jotain) tai passiivisesti (olemalla).

Mikrotaukojen tärkeys on nähtävillä esimerkiksi Firstbeat-hyvinvointimittauksissa. Kotona mikrotauko voi olla vaikka omistautunut hetki lemmikkieläimet kanssa. Vaikka mikrotauot eivät alkuunsa kuulosta välttämättä kovin tärkeältä, niin tauoilla on väliä. Ja pienistä tauoista koostuu päivän aikana tärkeää palautumisaikaa kokonaisuuden kannalta. Tällöin illalla lähtötilanne ei ole niin haastava ja myös unenlaatu on suurella todennäköisyydellä parempaa kun päivän aikana on jo keretty palautua. Kannattaa siis ehdottomasti kokeilla mikrotaukoja ja vaikka hieman makrompiakin taukoja päivän aikana.

Toisaalta mikrotaukojen lisäksi illemmalla rauhoittuminen kannattaa aloittaa jo hyvissä ajoin ennen nukkumaanmenoa. Jos haluat palautua enemmänkin, niin netistä on saatavilla esimerkiksi paljon joogaharjoituksia. Hyvä palvelu on esimerkiksi Yogaia, jota voi kokeilla halutessaan maksuttomasti 14 päivää. Toisaalta yksinkertaisimmillaan mikrotauko voi olla vain silmien sulkeminen ja syvään hengittäminen muutaman kerran säännöllisesti. Vaihtoehtoja on toki monia ja yhtälailla lukeminen tai vaikka käsityöt voivat auttaa palautumaan. Mukavia lahjaideoita itselle tai kavereille aiheeseen liittyen löytyy paljon, esimerkiksi stressinhallintakortit, unikortit tai aikuisten värityskirjat.

Keinoja on monia ja siten onkin hyvä koittaa erilaisia vaihtoehtoja ja löytää se itselle sopivin keino.

 

16.11.2018
Copyright 2017-2018. Kaikki oikeudet pidätetään.