Kirjaudu

Menestymisen avaimet pysyvään hyvinvointimuutokseen

Tammikuu ja elo-syyskuu ovat sesonkiaikaa kuntosaleilla ja lenkkipoluilla. Dieetit, kuurit, elämäntapamuutokset, hyvinvointiasiat ovat myös suosittuja aiheita lehdissä ja blogeissa. Moni aloittaa kuntoilun tai terveelliset elämäntavat reippaasti, mutta innostus hiipuu ehkä usein jo muutaman viikon jälkeen. Tämä on melko tyypillistä ja toisaalta harmillista, koska usein lähestymistapaa vaihtamalla ja keskittymällä olennaisiin asioihin saadaan aikaan pysyvämpiä muutoksia elämässä. Pysyvä hyvinvointimuutos ei ole niin vaikeaa kun keskittyy olennaisiin asioihin. Miten tämä sitten tapahtuu?

***

  1. Kaikki lähtee tavoitteista. Monesti odotukset kuntoiluprojektilta, elämäntapamuutokselta tai dieetiltä ovat korkealla. Halutaan saavuttaa tavoitteet ja mieluiten nopeasti. Maltti on kuitenkin valttia, jotta kroppa ja mieli sopeutuvat muutokseen. Esimerkiksi painonpudotus on elimistöllekin rasitus ja se vaatii myös kropalta sopeutumista. Toisaalta tavoitteet kannattaa asettaa realistisesti, jotta ne on saavutettavissa. Kun edistystä tapahtuu ja saavutetaan välitavoitteita, myös motivaatio pysyy korkealla eikä innostus lopahda muutaman viikon kuluessa.
  2. Monesti haaste on muutoksissa se, että yritetään muuttaa liian montaa totuttua tapaa kerrallaan. Laitetaan ”kaikki” uusiksi, jatketaan sitä muutama viikko ja sitten palataan takaisin lähtöruutuun. Todellisuudessa uusien tapojen ja tottumusten opetteluun menee aikaa ja siihen vaaditaan paljon toistoja. Siksi kannattaakin mieluummin lähteä liikkeelle niin, että muuttaa yhtä tai kahta asiaa kerrallaan, jolloin muutos nykytilanteeseen verrattuna ei ole niin dramaattinen. Kun yhtä-kahta muutosta on toteutettu jonkin aikaa ja ne juurtuvat osaksi arkea, siirrytään seuraavaan muutettavaan tapaan. Näin muutoksesta tulee sekä pysyvämpi että myös mielekkäämpi.
  3. Keskity olennaiseen. Melko usein terveyskeskustelu lähtee ”keulimaan” epäolennaisiin asioihin, joilla ei ole kokonaisuuden kannalta merkitystä. Sen sijaan perusasioilla on merkitystä ja niiden noudattamiselle pääsee jo pitkälle. Riittävä palautuminen (ja erityisesti uni) sekä ravitsemus ovat tärkeitä kun lähdetään tekemään elämäntapamuutosta, pudottamaan painoa, kiinteytymään tai edistämään terveyttä ja hyvinvointia. Palautumisella ja ravitsemuksella on merkitystä myös silloin kun suorituskykyä ja kuntoa halutaan nostaa. Toisaalta myös liikunnan harrastamisessa kokonaisuus on tärkeää ja että liikutaan nousujohteisesti. Myös arkiliikunta merkitsee ja on tärkeämpää kuin usein ajatellaan.
  4. Valitse itsellesi mieluinen liikuntamuoto. Liikuntalajeja on tuhansia ja siten jos salilla käynti ei innosta, niin voit hyvin valita jonkin muun harjoittelumuodon – vaikka lihaskuntoharjoittelun kotona. Samoin jos lenkkeily tuntuu puuduttavalle, niin kokeile erilaisia vaihtoehtoja ja aloita ehkä jopa jokin uusi laji! Muista pitää myös harjoittelun kokonaisuus monipuolisena niin, että se kehittää kunnon eri osa-alueita (kuten kestävyys, lihaskestävyys ja liikkuvuus).
  5. Pyydä tarvittaessa apua ammattilaiselta. Jotta pääset oikeille raiteille muutoksessasi, kannattaa ammattilaiselta pyytää tarvittaessa apua. Varsinkin jos olet aloittelija tai haluat varmistua siitä, että varmasti pääset tavoitteisiisi. Toisaalta voi olla hyvä myös valita turvalliset ja itselle sopivat lihaskuntoharjoittelun liikkeet ja käydä läpi omat tavoitteesi ja ne tekijät, joita sinun kannattaa muuttaa tavoitteiden saavuttamiseksi.
  6. Älä luovuta ensimmäisen vastoinkäymisen kohdalla! Liian moni luovuttaa kun kohtaa vastoinkäymisiä. Kaikki harvoin menee kuin Strömsössä ja toisaalta vastoinkäymiset myös opettavat. Se on elämää ja tärkeää on vastoinkäymisten kohdalla ottaa opiksi ja jatkaa matkaa!

***

Haluatko sinä varmistua siitä, että pääset muutoksessasi oikeille raiteille ja lähdet tekemään oikeita muutoksia ruokavalioon, liikkumiseen ja muuten hyvinvointiisi? Tutustu Kevyempi Olo -verkkovalmennuksiin, joiden avulla pääset alkuun pysyvässä muutoksessa.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.