Kirjaudu

Makeanhimo, suolaisen himo tai ähky – mitä asialle voisi tehdä?

Joulu on kohta ovella ja tiedossa on monelle meistä herkuttelua – kinkkua, suklaata ja muita herkkuja. Toisaalta joulu ei välttämättä ole ainoa hetki kun tulee syötyä kaikenlaista. Makeanhimo, suolaisen himo, ylisyönti ja ähky saattavat olla arkipäivää. Joulun aika voikin olla sopiva ajankohta seisahtua hetkeksi miettimään asiaa.

Ravitsemuskeskustelu pyörii usein sen ympärillä, että MITÄ tulisi syödä ja PALJON tulisi syödä. Sen sijaan vähemmän puhutaan siitä, että MIKSI syödään. Tätä kysymystä voi olla hyvä pysähtyä miettimään varsinkin jos makeanhimo, suolaisen himo tai ähky vaivaa. Herkuttelu kuuluu välillä elämään, mutta jos asia alkaa haittamaan elämää tai sen takia ei saavuteta esimerkiksi painonpudotustavoitteita, ollaan väsyneitä tai esimerkiksi vyötärölle on alkanut kerääntyä ylimääräistä, on hyvä tehdä asialle jotain.

On hyvä tiedostaa, että olemme yksilöitä. Osalle meistä ei ole ongelma syödä sitä mitä haluaa – toisaalta moni myös kokee, että joskus syöminen lähtee hanskasta ja tulee herkuteltua vähän liikaa. Syömiseen vaikuttaa joka tapauksessa käyttäytymisemme. Saatamme syödä tunteiden heitellessä tai kun olemme esimerkiksi ahdistuneita, masentuneita, väsyneitä tai haluamme palkita itsemme.  Senpä takia olisikin hyvä pysähtyä hetkeksi miettimään, että MIKSI syömme. Onko oikeasti nälkä, onko syöminen tietyssä tilanteessa tapa vai onko vaan fiilis, että nyt on saatava suklaata? Kun ymmärrämme paremmin itseämme ja miksi toimimme kuten toimimme, on myös käyttäytymistämme helpompi muuttaa. Tämä on taas olennaista, jotta tapoja voidaan oikeasti muuttaa ja muutoksista saadaan pysyviä.

Tapojen muuttaminen vie tutkitusti aikaa. Olemme tottuneet toimimaan ns. autopilotilla eli tapojemme mukaisesti lähes puolet päivämme askareista tehdään sen enempää asiaa ajattelematta (ns. ”selkärangasta”). Uusien tapojen opettelu on paljon helpompaa kun ymmärretään päivittäisiä valintoja ja miksi teemme asioita.

Mitä makeanhimolle, suolaisen himolle tai ähkylle voisi sitten tehdä? Tässä muutama vinkki:

  • Tarkkaile milloin ja miksi syöt.
  • Syö tarpeeksi hitaasti, jotta koet kylläisyyden tunteen ajoissa. Toisaalta syö herkkujakin rauhassa maistellen.
  • Syötkö kun teet samalla jotain muuta, esimerkiksi katsot TV:tä? Mitä jos kokeilisit syödä niin, että keskityt vain ja ainoastaan syömiseen?
  • Jos tekee mieli herkutella, niin syö ensin jotain muuta terveellisempää ruokaa ja sen jälkeen herkkuja – ensin esimerkiksi marjoja tai kirsikkatomaatteja.
  • Älä osta herkkuja kaappiin valmiiksi tai pidä ne ainakin poissa näkyvistä, niin ne eivät muistuta itse itsestään. Kokeile pienentää ostettavien herkkujen määrää – se on ensimmäinen askel muutokseen. Jos olet aiemmin ostanut megapussin sipsejä, niin kokeile ostaakin ensi kerralla vain pieni pussi.

Askel kerrallaan pääset asiassa eteenpäin. Aloita siis miettimällä MIKSI ja sen jälkeen siirry kokeilemaan vinkkejä. Muutos ei todennäköisesti tapahdu hetkessä, joten anna itsellesi aikaa.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.