Kirjaudu

Maito – hyvästä vai pahasta?

Maitoa on perinteisesti mainostettu Suomessa paljonkin. Toisaalta maidosta on välillä esitetty villejäkin väitteitä: maito tappaa ja maito on haitallista. Miten on siis asian laita? Onko maito hyvästä vai pahasta?

Maito on jakanut vuosien varrella mielipiteitä ja tunteitakin. Maito on hyvä kalsiumin lähde ja se sisältää myös proteiinia ja D-vitamiinia. Mikä on sitten saanut aikaan myös soraääniä maidon suhteen? Ehkä huomionhakuisuus tai ehkä kyllästyminen maidon mainontaan…? Maidosta puhuttaessa on hyvä muistaa, että olemme yksilöitä. Perusterveellä henkilöllä tilanne on toinen kuin että jos kärsii maitoallergiasta tai laktoosi-intoleranssista.

Jos tarkastellaan tutkimuksia maidosta, niin kokonaisuus on melko neutraali – hieman plussan eli hyötyjen puolella. Välillä kun näkee maidonvastaista kommentointia, niin on saatettu syyllistyä ns. kirsikanpoimintaan eli on valittu omaan tarkasteluun vain niitä tutkimuksia, joissa maidosta ei ole todettu saatavan terveyshyötyjä. Maitoa kritisoidaan välillä matala-asteisen tulehduksen lisääjänä tai vatsaoireiden syinä. Tutkimuksissa ei selkeästi tätä ole kuitenkaan voitu osoittaa. Jos maitotuotteet ärsyttävät vatsaa, niin asiaa kannattaa tarkkailla, kokeilla esimerkiksi laktoosittomia tuotteita ja tarvittaessa vähentää maitotuotteiden määrää.

Ravitsemussuosituksissa suositellaan rasvattomia/vähärasvaisia maitotuotteita, sillä ne ovat hyviä proteiinin ja kalsiumin lähteitä. Yhteyksiä pienempään kohonneeseen verenpaineeseen, tyypin 2 diabetekseen, suolistosyövän riskiin, ylipainoon, aivohalvaukseen jne. on myös todettu. On hyvä huomioida, että ravitsemussuosituksissa ei kuitenkaan varsinaisesti käsketä juomaan maitoa. Suomessa on toki vahvat perinteet maitotuotteiden mainostamisesta ja ihmetellä toki voi, että miksi Suomessa suositellaan enemmän maitotuotteiden käyttöä. Niin tai näin, niin maitoa ei ole pakollista juoda. Laajemmalti ajateltuna maitotuotteissa on kuitenkin paljon hyviä vaihtoehtoja kuten rahkat ja maustamattomat jugurtit. Jos maitotuotteita ei käytä, niin on hyvä huolehtia riittävästä proteiinin, kalsiumin ja D-vitamiinin saannista muualta ravinnosta.

Maidonkaan suhteen ei kannata suurennella asiaa liikaa. Vaikka yksittäisiä maidon vastaisia tutkimuksia onkin olemassa, niin kokonaisuus ratkaisee. Ja maalaisjärjellä pääsee tässäkin asiassa pitkälle. Kohtuus kaikessa.

 

Suositeltavaa lukemista: 

Mikko Ranta: Syö, liiku ja kehitys. Fitra 2015.

Pronutritionist: Kannanottoni viimeaikaiseen maitokritiikkiin.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.