Kirjaudu

Kevyempi olo kesäksi näillä vinkeillä

Kesä on alkamassa. Monelle on tuttua se, että kesäaikaan tulee herkuteltua normaalia enemmän, syötyä grilliruokaa ja ehkä myös alkoholia ja virvokkeita kuluu normaalia enemmän. Jokaista kaloria ei ole tarpeen laskea, mutta muutamilla järkevillä valinnoilla voit jo selkeästi keventää kesällä. Eikä välttämättä tarvitse edes tinkiä makuelämyksistä.

1. Virvokkeita, mehuja ja alkoholia kohtuudella

Terasseilla, piknikillä ja juhlissa käynti on sosiaalista ja kivaa, mutta niissä tulee monesti nautittua myös normaalia enemmän juomaa ja ruokaa. Päivän energiatarve saattaakin täyttyä huomaamatta. Alkoholissa, virvokkeissa ja mehuissa on paljon energiaa. Varsinkin makeat siiderit ja liköörit sisältävät paljon energiaa ja sokeria. Kokeile kevyempiä vaihtoehtoja, esimerkiksi voisitko korvata makean siiderin oluella tai ottaakin terassilla vähäenergisemmän vaihtoehdon, jopa alkoholittomana? Hyvä tapa on juoda vettä jokaisen alkoholilasillisen jälkeen, niin kevennät jo melkein huomaamatta.

2. Vesi

Pyri juomaan vettä päivittäin noin 1-1,5 litraa – kuumalla ilmalla ja liikuttaessa kuitenkin enemmän. Nauti vettä pitkin päivää. Jos pelkkä veden juominen kyllästyttää, niin lisää veden sekaan esimerkiksi hedelmiä tai yrttejä. Tai voit kokeilla myös pullotettuja vesiä ja kivennäisvesiä. Tarkasta kuitenkin pullovesien hapot ja sokerin määrä. Hiilihappo on ok hampaille, mutta monet muut hapot (varsinkin sitruunahappo) ovat haitallisia hampaille suurempina määrinä. Voit tehdä myös itse juomasekoituksen kivennäisvedestä ja lisätä mukaan marjoja/hedelmiä ja yrttejä.

3. Grillaa kasviksia, suosi salaatteja

Kasviksia voi laittaa grilliin monella tapaa. Niiden laittaminen on melko yksinkertaista, paloittele ja lisää joukkoon esimerkiksi hieman öljyä ja yrttimaustetta. Kokeile erilaisia vaihtoehtoja – esimerkiksi tomaattia, eri värisiä paprikoita, herkkusieniä ja munakoisoa. Myös ananas, avocado ja persikka (kuten monet muutkin makeat hedelmät) toimivat. Myös salaatit ovat hyvä vaihtoehto – niin kesähelteillä kuin toki talvellakin.

4. Marjat

Marjakausi on alkamaisillaan ja luonnosta on saatavilla kesällä monenlaisia marjoja. Marjoja voi syödä sellaisenaan tai aterian yhteydessä esimerkiksi jälkiruokamaljana. Toisaalta marjoja voi lisätä myös esimerkiksi aamu/iltapuuron joukkoon ja syödä maustamattoman jugurtin tai rahkan kanssa. Maustamaton jugurtti/rahka ja marjat ovat paljon terveellisempi vaihtoehto kuin valmisjugurtti/rahka – sokeria on vähemmän ja samalla saat myös enemmän kuituja. Kokeile myös smoothieta tuoreista marjoista tai syö marjoja munakkaan kanssa.

5. Jäätelöä maltilla

Jäätelön syöminen kesällä kuuluu elämään – kun sellaista syöt, niin nauti silloin. Jäätelö ja pehmis kuitenkin sisältävät paljon sokeria ja kaloreita, joten niitä kannattaa nauttia kohtuudella. Kun mieli tekee jäätelöä, niin kokeile välillä myös pienempiä annoskokovaihtoehtoja. Jos innostusta riittää, niin voit kokeilla tehdä jäätelöä tai mehujäätä myös itse – tällöin voit säädellä itse sokerin määrää.

Näillä vinkeillä pääsee alkuun, mutta liikaa ei kannata kuitenkaan stressata asiasta. Kun ruokavalion perusteet ovat kunnossa, on tilaa myös välillä herkuttelulle. Kokonaisuus ratkaisee.

Copyright 2017-2019. Kaikki oikeudet pidätetään.